Velmi osobní kniha o zdraví // Margit Slimáková

Paní Slimákovou jsem nadšená.

V knížce určené široké veřejnosti nezatěžuje detaily a složitými odbornými názvy. Věnuje se velkému množství témat aktuálním pro nás, pro naše zdraví a zdraví planety.

Jaké informace mne zaujaly?

Shrnutí nerozumné konzumace nekvalitního (méně omega 3 MK) masa. Kácení pralesů pro plantáže geneticky modifikované sóji, jen pro to, aby se nakrmily naše žaludky. Utrápenými, antibiotiky narvanými a uměle vykrmenými zvířaty.

Dopaminem podpořená závislost na zdraví škodlivých návykových látkách jako je cukr, sůl a olej. (Chipsy, hranolky atd.) Zvyšuje se chuť jíst aniž bychom to fyziologicky potřebovali. Firmy ignorují zdravou stravu, neustále propagují své výrobky a schovávají je za doporučení k „vyvážené stravě“, kdy je možné jíst vše, tak nějak vyváženě. Což je blbost.

Krmení dítka jídlem do tlapky. Nechat ho jíst a žmoulat co zvládne, dokud není schopné se samo najíst. Netřeba mixovat, krmit lžičkou atd. Nenutit ke krmení a hlídat, když něco zaskočí. Doporučení pro velmi trpělivé rodiče.

Zdravé recepty:

Sklenička plná vloček (pohankové, špaldové, žitné, ovesné) semínek, jogurtu či vody, ovoce, datlí či rozinek ke slazení.
Pomazánka z rozmixovaných ořechů, nakládaných rajčat, cibule, olivového oleje, citronové šťávy a soli.
Pomazánka ze zesklovatělé cibule, česneku a jemně nastrouhané mrkve, vařené červené čočky ve vývaru či vodě s čerstvými rajčty, citronovou šťávoua bazalkou.
Jogurtový dezert z plnotučného jogurtu a tvarohu s čerstvým ovocem, semínky či oříšky.
Jablka podusit se skořicí a rozinkami.
Místo instantních kaší kaše z celých zrn, např. celozrnné rýže. Vařit hodinu a nakonec přidat kousky máslové dýně či hrušky, lze dochutit oříšky, kakaem, skořicí, tahini, raw kakaem, ghí či mákem. Chutná i další dny po odležení v lednici.

 

Redukční diety nefungují. Počítat kalorie je marnost nad marnost. Amen.

Každý z nás žije v jiných podmínkách, má jinou konstituci, zdravotní stav, potřeby i chutě. Esenciální jsou pouze některé živiny, které se nacházejí ve spoustě potravin.

Nesmyslné zásadité diety? PH krve nelze změnit potravinami, bez ohledu na potraviny má pH krve hodnoty okolo 7,4.

Mýtus o dělené stravě? Hnijící ovoce v žaludku? Hnití je rozklad organických látek za činnosti bakterií či hub. PH v žaludku je 2,0 a proto tam zpravidla žádné mikroorganismy nežijí.

Jediná doporučená dieta? Mediální.

Výhody biopotravin? Více antioxidantů, méně pesticidů, vajíčka, mléko a maso minimálně o polovinu více omega-3 MK.

Je-li to možné,pěstujte so plodiny sami.

Eko dopady konvenčního zemědělství? Degradace orné půdy, znečištění vodních zdrojů (dusíkatá hnojiva), úbytek biodiverzity, GMO potraviny.

Nejzdravější mléčné produkty jsou fermentované jogurty a kefíry s probiotiky a bez následné pasterizace. Při fermentaci docházík přeměně špatně stravitelného cukru laktózy na kyselinu mléčnou. Výzkumy dokazují, že doporučení pití mléka (vápník, prevence osteoporózy) jsou jen propaganda mléčného průmyslu.

Vitamín K2. Kysané zelí a kvašená zelenina, bio vejce a máslo. Jeho funkcí je velmi důležitý pohyb vápníku v organismu. (prevence aterosklerózy a osteoporózy)

Jak inspirovat děti a muže? Jít příkladem. Pomalu ubírat cukr, nakupovat více zeleniny, zeleninová jídla ochutnávat nejprve v restauracích – nadchne téměř kohokoli.

Kávou získáme mnoho antioxidantů, kofeinu, který uvolňuje norepinefrin a dopamin (stimulanty, zlepšení nálady a kognitivních funkcí), při pravidelném pití si tělo zvykne. Neškodí, pouze u velmi citlivých jedinců může vést k nespavosti a zvýšení krevního tlaku.

Nejlepší dávka alkoholu je nula. Je popsaná souvislost mezi mírnou konzumací a zvyšujícím se rizikem rakoviny prsu, tlustého střeva a konečníku.

Intervalové cvičení. High Intensity Interval Training. Třicetisekundové úsilí (běh, šlapání na kole) s devadesátisekundami pomalejšího pohybu. Dvouminutový cyklus se opakuje 8 krát. Poté pár minut zklidnění. Skvělé pro udržení kondice, zpomalení stárnutí, posílení imunity a zvýšení metabolismu. Alternativa HIIT na procházky: dvě minuty procházení střídat s minutou co nejrychlejšího běhu.

Zdravý člověk by měl denně ujít 10 000 kroků!

Květiny. Ekologický nesmysl. Zcestovalé, vysoce chemicky ošetřené, neetické. Už nikdy nekupuju nic co není fair trade a eko.

Česká květinářství: Efemér, Green Decor, Kytky od Potoka, Loukykvět, Plevel, Kvítí z lesa.

Smysl života v soukromém životě? Drobné skutky, zodpovědnost za smysl života, předcházet aktivně nemocem.

Ze svého života vylučte vysoce průmyslově upravené potraviny a cukr, omezte obiloviny, zkusit vynechat všechny mléčné výrobky, vyhýbejte se konvenční drogerii.

Není třeba si barvit šediny.

Dekorativní kosmetika zásadně jen bio. Při menstruaci menstruační kalíšek, i na plavání. Nemusí být pro všechny. Tampony a vložky obsahují chemikálie, deodoranty, absorbční látky a bělidla.

Tereza
Maminka. Přítelkyně. Lékařka. Ráda kreslím, píšu a směju se. Nejvíc sama sobě.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.